Thursday, February 17, 2011

PRK : Kronologi Hari Penamaan Calon

Tg Malim , 17 Febuari 2011- Setelah dua hari borang pencalonan dibuka dengan sejumlah 79 borang pencalonan dijual , hari penamaan calon berlangsung dalam keadaan sederhana di Bangunan Bitarasiswa, Kampus Sultan Abdul Jalil Shah.

Pihak-pihak yang bertanding dilihat memasuki kawasan kampus seawal jam 08.00 pagi. Tiga pihak yang mendakwa mereka bergabung dalam satu pakatan berkumpul di Bangunan E-Learning manakala Pimpinan Bitara pula memilih Pusat Sukan UPSI sebagai tempat berkumpul.

Berikut adalah kronologi hari penamaan calon di kampus.

08.30 pagi - Kaunter pendaftaran penamaan calon dibuka.

09.15 pagi - Tiga pihak yang berada dalam satu pakatan mula berarak dari Bangunan E-Learning ke Bangunan Bitarasiswa dengan diiringi kira-kira 50 orang penyokong.

10.00 pagi - Pimpinan Bitara dengan diiringi lebih kurang 100 orang penyokong mula berarak dari Pusat Sukan UPSI ke Bangunan Bitarasiswa dengan didahului  03 sepanduk dan nyanyian Guru Malaysia dan Ibu Kandung Suluh Budiman berkumandang diiringi dengan laungan Hidup Bitara.

10.10 pagi - Calon-calon Pimpinan Bitara naik ke Bilik Seminar Bangunan Bitarasiswa untuk menyerahkan borang pencalonan masing-masing.

12.00 tengahari - Kaunter pendaftaran penamaan calon ditutup.

Kemaskini

01.00 tengahari - Empat calon Etnik diisytiharkan secara tidak rasmi memenangi kerusi masing-masing apabila hanya satu pencalonan diterima bagi setiap kerusi.Dengan itu , tiada pertandingan akan berlaku di kerusi-kerusi Etnik. Dua kerusi IPS juga tiada pertandingan, bermakna secara tidak rasmi kerusi-kerusi tersebut telah dimenangi tanpa bertanding.

02.00 petang - Senarai calon-calon dipamerkan untuk tujuan bantahan. Proses bantahan dijangka bermula jam 02.30 petang ini.

03.00 petang - Bantahan mula dilakukan.

04.30 petang - Pengumuman keputusan bantahan. 3 bantahan yang dibuat oleh Pimpinan Bitara diterima.

05.00 petang - Rayuan keputusan bantahan oleh pihak yang membantah dan dibantah.

06.00 petang - Pihak jawatankuasa panel rayuan bantahan bersetuju menerima rayuan yang dikemukakan Abd Hafiz Hilmi,membolehkannya bertanding bagi kali kedua setelah pencalonannya ditolak pada sesi bantahan pertama. Sesi taklimat senarai akhir calon yang disahkan bertanding diadakan.

07.00 petang - Majlis tamat.

10.00 malam - Rapat umum bagi calon-calon umum diadakan di Kolej Harun Aminurrashid.

11.30 malam - Majlis berakhir.

Teruskan bersama SuaraUPSI untuk perkembangan lanjut.

No comments: